RSS

Bona pràctica: WebQuest

Us present la bona pràctica amb TIC que he triat: la webquest volem anar a...! 

Es tracta d’una WebQuest de matemàtiques pensada per nins i nines del segon i tercer cicle de primària. 

A la introducció de la webquest es presenta un problema relacionat amb la vida quotidiana dels nins: tota la classe se n’ha d’anar d’excursió al Museu de la ciència de Terrassa i han d’ajudar a la directora de l’escola a organitzar la sortida. Se’ls plantegen dues preguntes que respondran a mesura que resolen la webquest: Quin mitjà de transport faran servir? I quant els costarà?. 

A l’apartat “tasca”, es detalla com es formaran els grups de feina per a treballar de forma cooperativa (de tres persones) , com hauran d’entregar la tasca (en forma d’informe per a entregar a la directora) i què haurà d’incloure (explicació sobre com aniran al Museu de la ciència de Terrassa, quant els costarà, justificació i conclusions)

Al tercer apartat, anomenat “procés”, es presenta la distribució del treball en tres dies. Cada un dels dies es presenta amb un enllaç on s’explica detalladament el que s’haurà de fer. 
  • El primer dia es presenta sota el títol “com ho hem de fer?”, on es recorda quins són els objectius principals de la tasca a desenvolupar i quines són les principals passes per arrancar l’informe. A més, presenten tota una sèrie d’enllaços on poden trobar informació: web de mobilitat, trens, autocars, transport públic a terrassa, guia d’itineraris i altres adreces on poden mesurar la distància entre dos punts, durada del trajecte, etc.
  • El segon dia s’anomena “Calculem, calculem...!”. Durant aquesta sessió hauran de calcular, buscar, comptar, decidir, xerrar i arribar a conclusions per a trobar el millor pressupost.
  • El tercer i últim dia es diu “Escrivim un informe...!” . En aquest informe (que es lliurarà a la directora) s’haurà d’explicar molt detalladament com aniran al Museu i quant els costarà. Hauran de justificar també els motius per agafar un transport i no un altre i també quant haurà de pagar cada alumne. Aquest informe el poden redactar a través del processador de text de l’ordinador.
Al següent apartat hi trobem l’avaluació. Aquí se’ns adreça a una rúbrica del producte final on s’avalua com recullen els alumnes les informacions, com calculen el cost del viatge, el mitjà de transport, l’itinerari que seguiran i l’informe final. Aquests apartats es puntuaran de diferent forma segons si la informació que donen és la justa (1 punt), si està bé (3 punts) o si és excel·lent (5 punts). En cada un dels casos es detalla el criteri a seguir per a puntuar. Els nins poden seguir la rúbrica per a saber què han de fer per poder optar a l’excel·lent en tots els apartats, ja que queda ben especificat el que el mestre espera d’ells. Per estar ben satisfets del treball realitzat, els alumnes han de sumar al manco 23 punts.

Tot seguit, hi trobem l’apartat anomenat conclusions, on el mestre fa reflexionar als alumnes sobre la utilitat de les matemàtiques a la vida real i els deixa a la seva disposició una sèrie de recursos TIC per treballar les mates de forma divertida.

A continuació, els crèdits amb una sèrie d’agraïments, i finalment, la guia didàctica que comprèn 5 apartats: 
  1. Com ajudem als alumnes? On s’explica el paper del mestre durant el desenvolupament de la tasca principal 
  2. Objectius generals
  3. Objectius específics, on es presenten també les competències que es treballen (competències de l’àrea de matemàtiques i sobretot en TIC)
  4. Organització dels alumnes, temporalització, recursos i espai
  5. Avaluació 
Consider que és una bona pràctica perquè:
  • Es presenta un problema basat en la vida quotidiana dels alumnes (museu de la ciència de Terrassa), ja que la webquest es posa en pràctica en una escola de Barcelona.
  • Anima i motiva reiteradament als alumnes, amb frases com per exemple “vinga, vinga...!”
  • Dóna tots els recursos que necessiten per a realitzar la tasca utilitzant sempre les TIC.
  • Fa que siguin els alumnes els que construeixin activament els seus aprenentatges (són ells els que han de fer recerques, calcular, treure conclusions i fer reflexions)
  • Per tant, els fa posar en pràctica estratègies essencials de pensaments (simbolitzar, relacionar, abstreure, explicar...) i els hi fa aplicar a contextos diversos.
  • Aconsegueix una avaluació més objectiva per mitjà de les rúbriques
Aquí us deix la presentació de la bona pràctica mitjançant l'eina Powtoon, esper que us agradi!
Cliqueu aquí per poder veure la WebQuest: Fem un diari digital!
 
Neus Ferrer. Amb la tecnologia de Blogger.